„Jazz si s sebou nese příběh, který stojí za to poslouchat“

 

V pátek 19. a v sobotu 20. července ovládne letní pódium na kolonádě swing a jazz. Oblíbené Poděbradské swingování bude letos sice jen dvoudenní, ale na kvalitě interpretů neubírá. O tom se dočtete v rozhovoru s dramaturgyní festivalu Janou Langrovou.

 

swing3

 

Můžete úvodem připomenout minulé ročníky Poděbradského swingování, jejichž program jste sestavovala?

Za těch pět let, co organizuji Poděbradské swingování, si stále nejvíce vážím vystoupení Mateje Benka Trio s Markétou Foukalovou. Markéta je pro mě jednou z nejlepších českých zpěvaček. Ale nejemotivnější momenty, díky návštěvníkům festivalu, jsem jednoznačně zažila při koncertě Dana Bárty a Roberta Balzara Trio (na snímku), kdy přelidněná kolonáda v tichosti poslouchala, a loni při vystoupení Brass Avenue, kteří naopak celou kolonádu roztančili. To byla neskutečná energie.

Letos festival bojoval o své místo na výsluní. Vzhledem ke sníženému celoročnímu rozpočtu pořádajícího Městského kulturního centra Poděbrady padl návrh, aby se vůbec nekonal, posléze na městském zastupitelstvu zaznělo „nerušit, ale omezit“, tedy za tří dnů zkrátit na jeden. Ve výsledku je festival dvoudenní. Asi nebylo snadné v těchto podmínkách program sestavit, přesto nabízí skvělé interprety. Je to díky tomu, že se už několik let na jazzové scéně pohybujete a s hudebníky se osobně znáte?

Nespornou výhodou byla podpora od jazzových hudebníků, kteří si festival pochvalují a rádi sem jezdí. Vidí ve festivalu přínos a možnost seznámit vděčné publikum se svojí hudbou. Takže sestavit program sice letos nebylo úplně jednoduché, ale i díky přátelským vazbám a přesahu festivalu se povedlo letošní ročník, s výrazně nižším rozpočtem, dát dohromady tak, aby si snad úplně každý přišel na své.

Můžete konkrétně přiblížit, koho diváci na letní scéně uvidí a uslyší?

V letošním roce se můžeme těšit z velkých kapel na Originální Pražský Synkopický Orchestr, který hudbu interpretuje striktně tak, jak se to dělalo ve 20. letech minulého století. Dále na skvělý liberecký Big’O’Band a naši stálici Kolínský Big Band. Z menších kapel potom na poslední projekt jednoho z nejlepších českých bubeníků Marka Urbánka, americkou zpěvačku Allison Wheeler a „třešničkou na dortu“ jsou Maradona Jazz, kteří doufám v sobotu večer opět roztančí nejednoho návštěvníka.

Teď s trochou nadsázky: kdyby na festival dal nějaký štědrý sponzor milion, koho byste chtěla v programu mít?

Věřím, že diváci by určitě uvítali Vojtěcha Dyka s brněnským B-Side Bandem. Já osobně bych ráda sáhla do zahraničí a snažila se sem dostat současné interprety jazzu a swingu. Ale v našem státě najít sponzora na kulturu, a ještě na tak okrajovou jako jazz a swing, je skoro nemožné.

Můžete prozradit, jak vy osobně jazz vnímáte? V čem je výjimečný?

Na jazzu mám nejradši to, že dokonale propojuje všechny kultury a rasy. Je bez nenávisti, a hlavně o lásce. Většinou si s sebou nese příběh, který stojí za to poslouchat, oproti jiné hudbě.

Proč podle vás festival tohoto zaměření do Poděbrad patří?

Kam jinam by swing měl patřit než do lázeňského města! Už tak mě mrzí, že jako jedno z mála lázeňských měst se nemůžeme pyšnit vlastním orchestrem, i když zde máme nejen skvělé dechové oddělení na místní ZUŠ, ze které pokračuje hodně absolventů na konzervatoře. (red)

Swing je jazzový styl, který vznikl na konci 20. let minulého století v New Yorku. Na výsluní své slávy se ale dostal až v období před a v průběhu 2. světové války (1936–1945). Za svoji vysokou popularitu vděčí především big bandu Bennyho Goodmana, který to z New Yorku dotáhl až na opačné pobřeží, do Los Angeles. Nemalou zásluhu na šíření swingu má i Hollywood. Swing se objevil prakticky v každém filmu vyprodukovaném v tomto období. Není divu, že se dodnes hovoří o „swingové éře“. Zdroj: www.swingwings.cz

Foto: Karolina Hniličková

(28. 6. 2019)

 

MĚSTSKÉ KULTURNÍ CENTRUM PODĚBRADY
NAMĚSTÍ KRÁLE JIŘÍHO 1/I
PODĚBRADY
TELEFON / FAX: +420 325 612 505
EMAIL: info@ipodebrady.cz
www.ipodebrady.cz

KULTURNÍ A INFORMAČNÍ CENTRUM PODĚBRADY