S režisérkou Janou Langr o tom, že strach je nakažlivý v každé době

 

Po vztahovém dramatu Nebezpečné známosti, monodramatu Znáte Coco Chanel? a divadlu poezie připravuje Jana Langr s herci poděbradského Divadelního spolku Jiří psychologické drama Kladivo na čarodějnice. Proč si k divadelnímu ztvárnění zvolila právě čarodějnické procesy na Losinsku a Šumpersku v 17. století a proč je podle ní téma stále aktuální? O tom více v následujícím rozhovoru.

 

kladivoProzraďte, jak mladou scénáristku a režisérku napadne pracovat s tématem honu na čarodějnice?

Upřímně řečeno, náhodou. Neměla jsem v plánu dělat Kladivo na čarodějnice. Chtěla jsem dělat něco českého, kvalitního. Takže jsem, jako vždy, když nevím, začala hledat v knihovně a Kladivo na čarodějnice byla první kniha, která mi přišla pod ruku. Po přečtení jsem z ní byla unešená. Pochopila jsem, že hlavní myšlenka díla není v čarodějnických procesech, ale v něčem, co je i dnes aktuální.

Jak dalece vycházíte ve svém scénáři z knižní předlohy Václava Kaplického?

Scénář vychází pouze z uvedené knihy, žádné jiné prameny jsem nevyužila.

Děkan Lautner, inkvizitor Boblig. Jaroslav Brendl, Tomáš Čivný. Co rozhodlo při výběru hlavních mužských představitelů?

Instinkt. Hned, jak jsem knihu začala číst, viděla jsem je v uvedených rolích. Oba jsou výborní herci a dobře se mi s nimi pracuje, i když s každým trochu jinak.

V dalších rolích uvidíme koho? S trochou nadsázky, šly herečky do toho, když věděly, že je čeká mučení a upálení?

Ano, šly, a rády. S obsazením ženských postav jsem neměla problém. Na jevišti se představí například Helena Pěchová, známá z monodramatu Znáte Coco Chanel?, její dcera Karolína Lišková či Káťa Vaněčková v roli Zuzany. Celkem se ve hře objeví jedenáct herců, převážně z DS Jiří, ale i hostů.

Jak na jevišti pracujete s násilím?

Dopředu je třeba říct, že nikdo během představení nedojde k újmě a nikoho kupodivu na jevišti nepálíme. Násilí je zde pouze prostředkem, kterého se zneužívá při výslechu nevinných osob. Není to rozhodně téma inscenace.

Zmínila jste se o aktuálnosti díla. Můžete to rozvést?

Myslím si, že Kladivo na čarodějnice nemá ani tak velkou výpovědní hodnotu o strašlivých procesech, které se odehrály na panství ve Velkých Losinách a v Šumperku. Spíše nese myšlenku, že se na základě strachu dá s lidmi manipulovat, což se děje i v dnešní době. Někteří jedinci využívají toho, že se pořádně neinformujeme, nečteme, stačí nám slyšet to, co říkají jiní, věříme lžím. A na základě toho s námi mohou zacházet, jak se jim zlíbí. Proto je také podtitulem hry myšlenka z knihy Václava Kaplického „Strach bývá nakažlivější než mor“.

Pro zajímavost: Co je Kladivo na čarodějnice?

Malleus Maleficarum, česky Kladivo na čarodějnice, je latinsky psaná inkunábule (prvotisk vydaný do konce r. 1500, pozn. red.) z roku 1487. Obsahuje definici čarodějnic, popisy čarodějnických praktik i návody k rozpoznání a následnému pronásledování čarodějnic. Stala se jednou z příruček používaných v 17. století při uměle vykonstruovaných čarodějnických procesech.


Text: (red)
Foto: archiv

(29. 11. 2018)

 


PhilHarmonia Oktet nabídl klasiku

PhilHarmonia Oktet nabídl klasiku

Společnost Otakara Vondrovice nachystala čtvrtý abonentní koncert pětadvacáté koncertní sezony.

celý článek >>>

Jaroslav a Helena Vondruškovi: padesát let s Vojanem

Jaroslav a Helena Vondruškovi: padesát let s Vojanem

Na počátku byla… gymnastika. Potom Popelka a teprve o několik let později, v únoru 1969, vznikl Divadelní soubor Vojan Libice na Cidlinou. Co ta gymnastika na začátku? Vše se dozvíte z vyprávění výjimečného divadelního páru, režiséra, herce a letitého předsedy spolku Jaroslava Vondrušky a jeho manželky, herečky Heleny, kteří u toho všeho byli.

celý článek >>>

MALÍŘI PODĚBRAD

MALÍŘI PODĚBRAD

K aktuální výstavě Poděbrady (jako) malované v Polabském muzeu

celý článek >>>

Do křesla pro hosta usedl Tomáš Töpfer

Do křesla pro hosta usedl Tomáš Töpfer

Událostí v padesátileté historii Divadelního spolku Vojan se stala beseda s hereckými osobnostmi.

celý článek >>>

Vážíme si každého diváka, říká Nataša Doležalová

Vážíme si každého diváka, říká Nataša Doležalová

Mezi stálice amatérské divadelní scény patří poděbradský Divadelní spolek Jiří. Pravidelně připravuje kvalitní inscenace pro velké i malé diváky. Organizuje celostátní přehlídku ochotnických souborů FEMAD, ale i jinak obohacuje kulturní život města. Zejména o plánech pro letošní rok hovoří předsedkyně spolku Nataša Doležalová.

celý článek >>>

ANKETA: Co vaši organizaci čeká v roce 2019?

ANKETA: Co vaši organizaci čeká v roce 2019?

Jitka Karbulková, ředitelka Domu dětí a mládeže Symfonie Poděbrady / Vladimíra Zemánková, vedoucí Městské knihovny Poděbrady / Hana Janiššová, ředitelka Základní umělecké školy Otakara Vondrovice Poděbrady

celý článek >>>

Divadlo opět rozezněla krásná hudba

Divadlo opět rozezněla krásná hudba

První letošní, ale v pořadí již třetí abonentní koncert této sezony, připravila Společnost Otakara Vondrovice.

celý článek >>>

Za vším hledej sousedku

Za vším hledej sousedku

Poslední lednový den přivezli „Bezruči“ neboli Divadlo Petra Bezruče z Ostravy v rámci abonentních představení do lázeňského města Maryšu a s ní i mladého herce, Poděbraďáka Vojtěcha Říhu, v roli Francka.

celý článek >>>

MĚSTSKÉ KULTURNÍ CENTRUM PODĚBRADY
NAMĚSTÍ KRÁLE JIŘÍHO 1/I
PODĚBRADY
TELEFON / FAX: +420 325 612 505
EMAIL: info@ipodebrady.cz
www.ipodebrady.cz

KULTURNÍ A INFORMAČNÍ CENTRUM PODĚBRADY