„Neklidné děti jóga zklidní. Ty méně aktivní naopak podpoří“

 

Učitelka Speciální základní školy v Poděbradech Andrea Marešová se rozhodla zapojit do života handicapovaných dětí jógu (na snímku). Terapeutka Dornovy metody vidí cestu ke zdraví, životnímu optimismu a pozitivnímu myšlení (nejen u dětí s handicapem) v pravidelném začleňování dětské jógy do školní výuky.

 

maresovaCo vás přivedlo k dětské józe?

K dětské józe jsem se dostala přes svoji dceru. Začínala jsem jednou týdně v jógovém studiu. Později přibyly další lekce v mateřské škole, kam chodí moje dcera. Časem jsem si uvědomila, že dětská jóga se stala samozřejmou součástí mého života a hlavně výuky ve škole.

Je pravda, že dětskou jógu lze cvičit i s handicapovanými dětmi?

Když jsem s dětskou jógou začínala, netušila jsem, jak hodně může být přínosná právě pro tyto děti. V současnosti vedu ve škole hodiny tělesné výchovy výhradně v duchu dětské jógy s prvky dramatické výchovy.

Našla jste podporu pro své záměry u vedení školy?

Naše škola je podle mého názoru velmi otevřená a „nadčasová“. Když jsem před třemi lety přišla za paní ředitelkou, zda bych místo tělesné výchovy mohla „učit“ dětskou jógu, setkala jsem se s pozitivní reakcí. Důkazem vstřícného přístupu je i skutečnost, že mi škola umožňuje další vzdělávání v této oblasti, nákup pomůcek a metodických materiálů.

V čem spatřujete pozitiva dětské jógy ve školním procesu?

Dětská jóga není jen o cvičení. Učím děti vnímat jógu jako jiný rozměr pohledu na život. Bohužel, ne všechny se mohou přirozeně pohybovat, jak by si jako děti zasloužily. I přesto, nebo právě proto, jim jóga může nabídnout víc než těm zdravým. V hodinách vycházím z přirozené napodobivé hry, která je založena na „přeměně“, při níž se děti stávají něčím nebo někým jiným a vstupují do fiktivního světa, jež aktivně spoluvytvářejí.

jogaZmínila jste, že využíváte prvky dramatické výchovy…

Ano, po pětiletém studiu dramatické výchovy automaticky začleňuji do svých vyučovacích hodin prvky dramatické výchovy. Toto pojetí pomáhá dětem najít sebe sama, důvěřovat si a prožít intenzivní okamžiky. Umožní jim zapomenout, že nemůžou chodit, protože dělají to, co ostatní; ale jinak a nikomu to nevadí – užívají si pohyb.

Jak reagují na dětskou jógu děti s poruchou autistického spektra?

Od autisty se většinou slovně nedozvím, zda se mu hodina líbila, ale velmi dobře vycítím a poznám, že si hodiny jógy užívá. Když mu navíc nechybí ověřené rituály, vizualizace a struktura, odchází spokojený s pocitem jistoty a bezpečí. Je v pohodě, v klidu a usmívá se. Je připraven lépe vnímat své okolí i školní učivo.  

A co děti s poruchami pozornosti?

I těm jóga pomáhá. Neklidné děti jóga zklidní a ty méně aktivní naopak podpoří. Umí je namotivovat, učí je prožít si úspěch, najít postupně sebe sama. To vše se potom pozitivně projeví i ve výuce.

V čem vidíte další přínos dětské jógy?

Děti se lépe soustředí, učí se úctě k sobě samému a ke svému okolí, umí lépe spolupracovat, snadněji zvládají nové situace a lépe se vyrovnávají s nečekanými situacemi. Jóga jim tak pomáhá nejen ve škole, ale i mimo ni.

Doporučila byste dětskou jógu začlenit do vzdělávacího programu základních a středních škol?

Určitě ano. Jógu totiž vidím jako další, zatím nedoceněný a možná ještě ne zcela objevený prostředek vzdělávání dětí nejen s handicapem. Těší mě, že naše škola dýchá hlubokým vyrovnaným jógovým dechem a já mohu být u toho…

 

Text: (aku)
Foto: archiv

 


Poděbradské „poklady“ 14. díl

Poděbradské „poklady“ 14. díl

Přinášíme závěrečný díl seriálu, ve kterém jsme vám představili všechny státem evidované památky ve městě.

celý článek >>>

Poděbradské „poklady“ 13. díl

Poděbradské „poklady“ 13. díl

Přinášíme seriál, jehož prostřednictvím vás seznámíme se všemi evidovanými památkami ve městě.

celý článek >>>

Poděbradské „poklady“ 12. díl

Poděbradské „poklady“ 12. díl

Přinášíme seriál, jehož prostřednictvím vás seznámíme se všemi evidovanými památkami ve městě.

celý článek >>>

Poděbradské „poklady“ 11. díl

Poděbradské „poklady“ 11. díl

Přinášíme seriál, jehož prostřednictvím vás seznámíme se všemi evidovanými památkami ve městě.

celý článek >>>

Poděbradské „poklady“ 10. díl

Poděbradské „poklady“ 10. díl

Přinášíme seriál, jehož prostřednictvím vás seznámíme se všemi evidovanými památkami ve městě.

celý článek >>>

Jak jsme Foglara vrátili Poděbradům 4. díl

Jak jsme Foglara vrátili Poděbradům 4. díl

Dokončení článku, který vznikl k letošnímu 110. výročí narození spisovatele Jaroslava Foglara.

celý článek >>>

Jak jsme Foglara vrátili Poděbradům 3. díl

Jak jsme Foglara vrátili Poděbradům 3. díl

Pokračování článku, který vznikl k letošnímu 110. výročí narození spisovatele Jaroslava Foglara.

celý článek >>>

Poděbradské „poklady“ 9. díl

Poděbradské „poklady“ 9. díl

Přinášíme seriál, jehož prostřednictvím vás seznámíme se všemi evidovanými památkami ve městě.

celý článek >>>

MĚSTSKÉ KULTURNÍ CENTRUM PODĚBRADY
NAMĚSTÍ KRÁLE JIŘÍHO 1/I
PODĚBRADY
TELEFON / FAX: +420 325 612 505
EMAIL: info@ipodebrady.cz
www.ipodebrady.cz

KULTURNÍ A INFORMAČNÍ CENTRUM PODĚBRADY